„By żyć pełnią życia” Dofinansowanie ze środków PFRON Czas realizacji: 01.04.2025-31.03.2028


Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych
„By żyć pełnią życia”
DOFINANSOWANIE 1 604 558,32 złotych
CAŁKOWITA WARTOŚĆ 1 689 158,32 złotych
DATA PODPISANIA UMOWY
Kwiecień 2025
Celem projektu jest zdobycie nowych umiejętności i kompetencji lub doskonalenie już wyuczonych przydatnych w codziennym życiu i funkcjonowaniu społecznym, co zwiększy szansę osób z niepełnosprawnością intelektualną mieszkających w Domu Pomocy Społecznej na samodzielne życie. Jest dedykowany osobom dorosłym z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej i jest kontynuacją wcześniejszych projektów dofinansowanych przez PFRON i realizowanych w naszej placówce Projekt pozwolił na zatrudnienie zespołu terapeutów, którzy realizują zajęcia terapeutyczne zmierzające do kształtowania czynności samoobsługowych, komunikacyjnych, zachowań społecznych oraz zaradności funkcjonalnej w placówce i poza nią, a także odkrywaniu i rozwijaniu zainteresowań, zdolności i pasji. Beneficjentami projektu jest 60-ciu mieszkańców DPS. Uczestniczą oni w zajęciach indywidualnych i/lub grupowych. 5 uczestników z dużymi zaburzeniami zachowania uczestniczy tylko w zajęciach indywidualnych terapeutycznych i rekreacyjno-ruchowych. Kolejne 5 osób uczestniczy w zajęciach indywidualnych terapeutycznych oraz zajęciach grupowych. Pozostałych 50 mieszkańców weźmie udział w zajęciach grupowych (gospodarstwa domowego, społecznych, animacyjnych i rekreacyjno-ruchowych) i 48 osób w zajęciach hipoterapii.
W ramach zajęć terapeutycznych indywidualnych realizowane będą treningi funkcjonowania w życiu codziennym, zajęcia z komunikacji alternatywnej i wspomagającej, stymulacja polisensoryczna, muzykoterapia i relaksacja. Służą one nabywaniu i/lub rozwijaniu praktycznych, prostych czynności lub ich elementów, dzięki którym uczestnicy poprawią swoją percepcję i komunikację z otoczeniem oraz nabędą konkretne, czasem bardzo proste umiejętności, które poprawią ich ogólne funkcjonowanie, w tym funkcjonowanie społeczne.
Zajęcia grupowe mają na celu doskonalenie umiejętności przydatnych w codziennym życiu oraz nabywanie nowych związanych z samoobsługą, z prowadzeniem gospodarstwa domowego, z nawiązywaniem i budowaniem relacji, radzeniem sobie z frustracjami czy załatwianiem różnych spraw i korzystaniem z usług na zewnątrz placówki. Beneficjenci doskonalą umiejętności współpracy i współdziałania, kształtują postawy odpowiedzialności i empatii, uczą się podejmowania samodzielnych decyzji i dokonywania wyborów. Aktywnie spędzają czas, rozwijają swoje pasje, zainteresowania i talenty. Są mobilizowani do działania, zaangażowania, przeżywania i odkrywania. W ramach projektu jest kontynuowany proces przekazywania uczestnikom z największym stopniem samodzielności, coraz większej odpowiedzialności za zadania, aby mogli „próbować” samodzielność w warunkach placówki i nabywać doświadczenie i coraz większą pewność siebie. Realizowana jest także tematyka dotycząca pełnienia ról społecznych i funkcjonowania rodziny gdyż bardzo zasadne jest dalsze rozwijanie kompetencji uczestników w tym obszarze.
Ogółem w całym okresie trwania projektu przeprowadzonych będzie 18756 godzin zajęć, głównie na terenie placówki. Poza placówką odbędzie się 360 godzin zajęć, co stanowi 1,92 % ogółu godzin wsparcia. Będą to wyjścia na zewnątrz placówki w ramach zajęć społecznych ( 72 godziny), animacyjnych ( 144 godziny) i gospodarstwa domowego (144 godziny). Warunkiem udziału w Projekcie jest pisemna zgoda podpisana przez beneficjenta, a w przypadku osoby ubezwłasnowolnionej podpisana przez opiekuna prawnego. Rodzaj form wsparcia dla każdego beneficjenta jest przydzielony na podstawie analizy Diagnozy Funkcjonalnej, w oparciu o którą zostały również sformułowane indywidualne cele wsparcia. Cele te zostały uwzględnione przy tworzeniu 5-osobowych grup do zajęć grupowych.
Warunkiem udziału w zajęciach hipoterapii jest zaświadczenie lekarza rodzinnego o braku przeciwwskazań do tej formy terapii.
Zajęcia rekreacyjno-ruchowe indywidualne:
Indywidualna forma zajęć sprzyja koncentracji uwagi, a rodzaj aktywności, cele, środki, metody i tempo dostosowane są do psychofizycznych możliwości konkretnej osoby uwzględniając zarazem jej preferencje celem wyzwalania pozytywnych emocji i satysfakcji z każdego najmniejszego postępu. Zajęcia mają formę zabaw ruchowych, zabaw z przyborami, rekwizytami i przyrządami oraz spacerów, w ramach których uwzględniając indywidualne cele uczestnika wykonywane będą ćwiczenia ogólnousprawniające. Systematyczne ćwiczenia fizyczne dokonywane przez osoby niepełnosprawne przeciwdziałają powikłaniom wynikającym z dysfunkcji niesprawnych narządów organizmu, tym samym zapobiegając wygasaniu procesów kompensacji, co przekłada się na poprawę ogólnej wydolności i sprawności. Ruch stanowi zatem niezbędny czynnik wszechstronnego rozwoju, wpływając na usprawnienie pracy narządów zmysłu i innych procesów poznawczych.
Zajęcia rekreacyjno-ruchowe grupowe
Aktywność fizyczna poprawia koordynację ruchową, zwiększa wytrzymałość i siłę, a także uczy samodyscypliny, koncentracji i pracy w grupie. Przyczynia się nie tylko do poprawy codziennego funkcjonowania społecznego czy sprawności ruchowej ale również dostarcza pozytywnych doświadczeń i wzmacnia poczucie własnej wartości oraz sprawstwa. Poprzez ruch poprawia się wydolność układu krążenia i oddychania, rozwija proces myślenia, umiejętności koncentracji uwagi, wiary we własne siły, odczuwania satysfakcji i zadowolenia.
Zajęcia rekreacyjno-ruchowe bazują na możliwościach (pozostałych zdolnościach) osoby, a nie na jej brakach (niezdolnościach).
Zajęcia terapeutyczne indywidualne
Zajęcia indywidualne terapeutyczne to spotkania „jeden na jeden”, podczas których terapeuta dostosowuje działania do potrzeb, możliwości i celów konkretnej osoby. Ich głównym celem jest wspieranie samodzielności, rozwijanie umiejętności społecznych, poznawczych i emocjonalnych, a także poprawa jakości życia uczestnika. Skupiamy się również na dostarczaniu pozytywnych bodźców oraz obniżaniu napięcia emocjonalnego
Zajęcia społeczne grupowe
Zajęcia społeczne realizowane w naszym domu mają formę treningów realizowanych w pięcioosobowych grupach. Podczas zajęć rozwijamy kompetencje społeczne, nabywamy nowe umiejętności związane z funkcjonowaniem poza placówką, nabywamy wiedzę dotyczącą sfery seksualnej. Stawiamy czoła różnym społecznym wyzwaniom, uczymy się jak stawiać zdrowe granice oraz rozwijamy samodzielność i niezależność. Zajęcia ukierunkowane są na kształtowanie i rozwijanie umiejętności społecznych potrzebnych w lepszym funkcjonowaniu w placówce jak i poza nią.
Zajęcia animacyjne grupowe
Poprzez szeroki zakres pojęcia animacja terapeuta ma możliwość usatysfakcjonowania każdego podopiecznego z osobna a także pozwala na osiągnięcie satysfakcji z pracy w grupie. Realizując w projekcie założone cele, prowadzimy zajęcia z zakresu arteterapii, dzięki której poprzez różne techniki plastyczne ćwiczymy motorykę małą, poszerzamy horyzonty oraz rozwijamy wyobraźnie i kreatywność. Różnorodne działania artystyczne pozwalają nam na ekspresje własnych emocji i rozładowanie napięć. Animacja przeciwdziała bierności i sprzyja rozwijaniu aktywności własnej. Dzięki wszelkiego rodzaju zabawom tematycznym i grom towarzyskim ćwiczymy ducha rywalizacji i uczymy się przeżywać porażkę. Posiadamy wiele gier planszowych, układanek, sorterów, puzzli, puzzli „Memory”, które ćwiczą koncentrację oraz pozwalają na rozwijanie myślenia przyczynowo -skutkowego. Dzięki wyjazdom uczymy się samodzielności, umiejętności zachowania się w innym, obcym środowisku. Mamy możliwość wykorzystać kompetencje nabyte podczas innych zajęć np. korzystając w restauracji z zasad savoir vivre, czy jak być bezpiecznym na drodze. Realizując zamierzone cele rozwijamy zainteresowania, poszerzamy horyzonty i uczymy się współpracy. Wzbudzamy celową aktywność i czerpiemy satysfakcję z osiągnięć. Integrujemy się ze społecznością i czerpiemy radość z kontaktów. Poprawimy sprawność manualną, obniżamy napięcie emocjonalne i dostarczamy pozytywne bodźce.
Zajęcia gospodarstwa domowego
Głównym celem zajęć gospodarstwa domowego jest nabywanie bądź udoskonalanie umiejętności niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu. Poprzez trening praktycznych czynności tj.: przygotowanie posiłków, sprzątanie, pranie, nakrywanie do stołu, obsługa sprzętu AGD, dbanie o otoczenie domu i ogrodu, planowanie zakupów czy gospodarowanie własnymi środkami finansowymi – wzrasta poczucie samodzielność i sprawczość. Realizując założone cele, uczestnicy mają realny wpływ na to jak wygląda przydomowy ogród, jak smakują przygotowane samodzielnie posiłki, w jakim stanie jest pracownia kulinarna czy warsztat ogrodniczy. Zajęcia prowadzone są w sposób aktywny poprzez praktyczne działania i pracę w grupie, więc oprócz zdobywania konkretnych umiejętności uczestnicy uczą się współpracy, kreatywności, odpowiedzialności za powierzone zadanie. Ponadto zajęcia wspierają integrację społeczną, wyzwalają inicjatywę własną, rozwijają myślenie przyczynowo – skutkowe.
Zajęcia hipoterapii
Hipoterapia jest formą terapii, która wspomaga rehabilitację fizyczną , psychiczną i społeczną. Wszechstronność i atrakcyjność hipoterapii czyni ją wyjątkową na tle innych form wsparcia, ponieważ daje możliwość równoczesnego działania na wiele obszarów.Realizując cele zawarte w projekcie, prowadzimy zajęcia dla 48 osób, dostosowując formę hipoterapii do indywidualne możliwości fizyczny i psychicznych uczestników. Hipoterapia poprawia ogólną sprawność fizyczna, równowagę, koordynację, normalizuje napięcie mięśniowe, wpływa na poprawę kondycji mięśni i stawów. Koń działa nie tylko jako „narzędzie terapii” ale jako żywe, reagujące stworzenie, któremu należy okazać uczucia czy otoczyć opieką.