Ciekawi życia
Projekt „Ciekawi życia” jest współfinansowany ze środków PFRON, realizowany w terminie od 01.04.2019r. do 31.03.2022r.
Głównym celem projektu jest pobudzanie do zainteresowania otaczającą rzeczywistością, zwiększenie samodzielności, niezależności i samooceny mieszkańców Domu Pomocy Społecznej poprzez doskonalenie umiejętności życia codziennego, rozwijanie ich talentów, aktywności własnej, kompetencji społecznych i ogólnej sprawności fizycznej.
Beneficjentami projektu są mieszkańcy Domu Pomocy Społecznej Zakonu Bonifratrów w Zebrzydowicach, osoby które wybrane zostały w oparciu o diagnozę funkcjonalną dokonaną przez pracowników merytorycznych, będących członkami zespołu terapeutyczno – opiekuńczego DPS. Opracowane już na etapie składania wniosku formularze diagnozy funkcjonalnej kandydatów zawierają opis mocnych i słabych stron Beneficjenta w zakresie:
• Stanu zdrowia
• Kontaktów z rodziną, środowiskiem i opiekunem prawnym
• Umiejętności dnia codziennego
• Komunikacji
• Sprawności manualnej
• Rozwoju intelektualnego i funkcjonowania społecznego
• Potrzeb duchowych i religijnych
• Sprawności ruchowej
•Zainteresowań własnych i sposobów spędzania czasu wolnego.
Na podstawie diagnozy dla każdego Beneficjenta w zależności od jego indywidualnych potrzeb przypisane zostały poszczególne formy wsparcia, w których każdy z beneficjentów uczestniczy.
Jeśli w trakcie realizacji projektu nastąpi rezygnacja Beneficjenta lub niemożliwość udziału w zajęciach z przyczyn zdrowotnych na jego miejsce zakwalifikowana będzie inna osoba spośród mieszkańców DPS wg wyżej określonych zasad.
Niniejszy projekt zakłada działania aktywizujące, które zaplanowane zostały
w oparciu o indywidualne potrzeby, predyspozycje i oczekiwania Beneficjentów
a obszary wsparcia obejmują:
1. WARSZTATY GASTRONOMICZNE
Głównym celem warsztatów gastronomicznych jest poprawa samowystarczalności i ogólnej zaradności życiowej. Poprzez kształtowanie
i doskonalenie umiejętności w zakresie przygotowywania posiłków. Beneficjenci poznają zasady zdrowego żywienia, nowoczesne receptury, zdobędą wiedzę nt. nowych metod przygotowania zdrowych posiłków. Możliwość spożycia przygotowanych przez siebie potraw rozwija w nich poczucie motywacji. Beneficjenci mają szansę rozwinąć zdobyte wcześniej podstawowe umiejętności kulinarne. Sprawność manualna znacznie się poprawia. Następuje doskonalenie funkcji poznawczych (koncentrację na zadaniu, umiejętność sprawnego rozpoznawania smaków – percepcję sensoryczną). Dzięki organizacji imprez imieninowych, świątecznych czy urodzinowych Mieszkańcy doświadczają poczucia odpowiedzialności za efekt swoich działań, a zajęcia grupowe pozwalają ukształtować w Beneficjentach wzorce ogólnie przyjętych zachowań (kultura osobista, cierpliwość, poczucie sprawstwa czy dbałość o czystość i ład na stanowisku pracy).
2. WARSZTATY ARTYSTYCZNE
Warsztaty artystyczne to szereg działań z zakresu szeroko rozumianej terapii przez sztukę. Ich głównym celem jest dążenie do samookreślenia, samorealizacji i wyrażenia siebie. Oddziaływanie poprzez twórczość jest doskonałym sposobem odreagowywania konfliktów i wyrażania tłumionych emocji czy podświadomych lęków. Sztuka może także dopomóc w rozumieniu rzeczywistości oraz budowaniu do niej pozytywnego stosunku: rozbudzać myślenie i emocje, uzmysławiać potrzebę kontaktu z drugim człowiekiem, uczyć wartościowania. Poprzez warsztaty artystyczne Beneficjenci projektu mają okazję odnalezienia sensu i celu życia na drodze własnego rozwoju. Szeroki zakres technik artystycznych pozwala na zlokalizowanie problemu, nazwanie go, zrozumienie i pokonanie. Poprzez tworzenie człowiek lepiej poznaje siebie, swoje wartości i potrzeby, swój sposób patrzenia na świat i drugiego człowieka. Jest to szczególnie istotne dla osób psychicznie chorych i niepełnosprawnych intelektualnie, dla których samoocena oraz sposób postrzegania rzeczywistości są często zaburzone. Terapia przez różnorodne działania artystyczne nie tylko pozwala w naturalny sposób rozładować wzmożone napięcie emocjonalne, ale stwarza także okazję do zaprezentowania swoich talentów odbiorcom zewnętrznym i przyczynia się do budowania poczucia własnej wartości.
3. WARSZTATY MULTIMEDIALNE
Głównym celem warsztatów multimedialnych jest zaznajomienie Beneficjentów z nowoczesnymi technikami multimedialnymi poprzez:
- Naukę obsługi aparatu cyfrowego i poznanie podstaw obróbki zdjęć
- Dokumentowanie wydarzeń związanych z życiem DPS
- Kształtowanie wrażliwości estetycznej
- Doskonalenie zasad obsługi komputera
- Naukę tworzenia i edycji dokumentów tekstowych
- Wysyłanie wiadomości elektronicznych- e-mail
- Doskonalenie umiejętności korzystania z internetu
- Usprawnianie funkcji poznawczych
- Wyrabianie i zwiększanie koncentracji uwagi
- Wdrażanie do wytrwałości i dokładności
4. WARSZTATY SOCJOTERAPEUTYCZNE
Celem główny warsztatów socjoterapeutycznych jest eliminacja lub ograniczenie negatywnych skutków zaburzeń emocjonalnych i zachowania, poprzez tworzenie sytuacji służących korygowaniu oraz kompensacji doznanych urazów psychicznych. Stwarzanie odpowiednich warunków do zdobywania nowych umiejętności radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, zagrożeniem, przeciążeniem, zakłóceniem czy deprywacją emocjonalną
Cele szczegółowe: – dostarczanie sposobów prawidłowego postępowania czy wzorów pożądanych zachowań, umożliwiających wypróbowanie oraz wyćwiczenie tych zachowań w bezpiecznych warunkach, – odreagowanie (uwolnienie) napięć emocjonalnych; – zapoznanie z zagadnieniami, które ułatwią funkcjonowanie społeczne i zmaganie się z sytuacjami trudnymi; – zwiększenie umiejętności zapobiegania i pokonywania konfliktów, identyfikowania, definiowania i demonstrowania emocji, pełnienia ról społecznych; – zaspokojenie potrzeb związanych z wieloraką aktywnością, ciekawością poznawczą, kontaktem z środowiskiem Domu oraz środowiskiem lokalnym.
5. ZAJĘCIA REKREACYJNO – SPORTOWE
Głównym celem prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych jest przeciwdziałanie akinezji (bezruchowi) oraz podtrzymanie bądź przywrócenie sprawności fizycznej i komfortu życia beneficjenta.
Cele szczegółowe
- poprawa sprawności i kondycji fizycznej
- rozładowanie napięć psychicznych poprzez wysiłek fizyczny
- poznawanie walorów przyrodniczych poprzez obcowanie z naturą
- nawiązywanie relacji społecznych
- redukcja nadwagi oraz jej zapobieganie
- podniesienie poziomu odporności
- wzmocnienie siły mięśniowej i zakresu ruchów kostno-stawowych
- poprawa koordynacji ruchowej
- poprawa orientacji w przestrzeni
6. INDYWIDUALNE ZAJĘCIA USPRAWNIAJĄCE
Głównym celem indywidualnego usprawniania jest podtrzymanie lub przywrócenie sprawności fizycznej tak, by beneficjent mógł w jak największym stopniu samodzielnie funkcjonować, brać udział w życiu społecznym, a jego dysfunkcje były dla niego mniej uciążliwe.
Cele szczegółowe:
- utrzymanie i zwiększenie siły mięśniowej,
- poprawa wydolności organizmu,
- wyrabianie i kształtowanie prawidłowych nawyków ruchowych
- przeciwdziałanie lub niwelowanie nieprawidłowych stereotypów ruchowych
- przeciwdziałanie wtórnym zanikom w układzie kostnym i mięśniowym
w postaci ograniczeń ruchu.
7. PSYCHOTERAPIA WSPIERAJĄCA
Głównym celem psychoterapii wspierającej jest zmniejszenie lub uwolnienie od cierpienia związanego z objawami choroby. Wiąże się to ze zmianą struktury przebiegu procesów intrapsychicznych oraz modyfikacji dysfunkcjonalnych wzorów zachowań.