Projekt „WIECEJ ZDROWIA – WIECEJ ŻYCIA”- współfinansowany ze środków PFRON
W naszym domu w terminie od 01.04.2022 roku do 31.03.2025 roku realizowany jest projekt „WIECEJ ZDROWIA – WIECEJ ŻYCIA”, współfinansowany ze środków PFRON.
Głównym celem projektu jest uświadamianie Beneficjentów w zakresie zdrowego stylu życia
tj. zdrowe odżywianie, aktywność fizyczna oraz rozwijanie samodzielności, autonomii, pasji, kreatywności i różnorodnych form aktywności.
Projekt jest skierowany do mieszkańców naszego domu. Jest to projekt, który w swoich działaniach zakłada promowanie zdrowego stylu życia. Każda z form wsparcia uczy, zachęca
i uświadamia czym jest dbałość o zdrowie, szczególnie w zakresie odżywiania i aktywności fizycznej. Projekt odpowiada na podstawowe problemy mieszkańców. U osób niepełnosprawnych objętych całodobową opieką instytucjonalną istnieje zwiększone ryzyko wystąpienia takich niepożądanych zachowań jak m.in. bierność społeczna, niskie poczucie własnej wartości, autonomii oraz motywacji do działania. Znaczne ograniczone w domach pomocy społecznej w czasie pandemii kontakty społeczne, niosą wzrost prawdopodobieństwa nasilenia takich negatywnych postaw. Dzięki realizacji założonych w każdej formie wsparcia celów, Beneficjenci mają możliwość rozwijania szeregu umiejętności, sprawności, kompetencji i zainteresowań, co ma prowadzić do poprawy sprawności fizycznej, samodzielności, rozwoju zainteresowań, niezależności i poprawy ogólnego stanu zdrowia. Niniejszy projekt zakłada działania aktywizujące, które zaplanowane zostały w oparciu
o indywidualne potrzeby, predyspozycje i oczekiwania Beneficjentów.
Obszary wsparcia obejmują:
- Warsztaty zdrowego żywienia
- Warsztaty kreatywne
- Warsztaty multimedialne
- Zajęcia z edukacji prozdrowotnej
- Zajęcia rehabilitacyjno – sportowe
- Trening personalny
- Poradnictwo psychodietetyczne
- Trening z Biofeedback
WARUNKI REKRUTACJI DO PROJEKTU
Beneficjentami projektu są mieszkańcy Domu Pomocy Społecznej Zakonu Bonifratrów
w Zebrzydowicach, osoby które wybrane zostały w oparciu o diagnozę funkcjonalną dokonaną przez pracowników merytorycznych, będących członkami zespołu terapeutyczno-opiekuńczego DPS. Opracowane już na etapie składania wniosku formularze diagnozy funkcjonalnej kandydatów zawierają opis mocnych i słabych stron Beneficjenta w zakresie: stanu zdrowia, kontaktów z rodziną, środowiskiem i opiekunem prawnym, umiejętności dnia codziennego, komunikacji, sprawności manualnej, rozwoju intelektualnego i funkcjonowania społecznego, potrzeb duchowych i religijnych, sprawności ruchowej oraz zainteresowań własnych i sposobów spędzania czasu wolnego. Na podstawie diagnozy dla każdego Beneficjenta w zależności od jego indywidualnych potrzeb przypisane zostały poszczególne formy wsparcia, w których uczestniczą mieszkańcy. Kolejnym etapem było tworzenie Indywidualnych Planów Działania dla wybranych Beneficjentów przez zatrudnionych w ramach projektu specjalistów. Plany te obejmują okres trzyletni. Podczas prowadzenia projektu i pracy z poszczególnymi mieszkańcami, każdy uczestnik projektu na formularzu IPD posiada zapis postępów, służący do corocznej oceny osiągniętych efektów pracy co pozwoli na dostosowanie poziomu wymagań i stopnia trudności w kolejnym etapie pracy
z uczestnikiem. Jeśli w trakcie realizacji projektu nastąpi rezygnacja Beneficjenta lub niemożliwość udziału w zajęciach z przyczyn zdrowotnych na jego miejsce zakwalifikowana będzie inna osoba spośród mieszkańców DPS wg wyżej określonych zasad.
WARSZTATY KREATYWNE
Warsztaty kreatywne odbywają się w pięciu pięcioosobowych grupach. Celem warsztatów kreatywnych jest pobudzanie wyobraźni, wrażliwości estetycznej i ciekawości poznawczej Beneficjentów, rozwój i podtrzymanie sprawności manualnej, a także poszerzanie wiedzy z zakresu kultury, sztuki, technik artystycznych itp. Warsztaty kreatywne umożliwiają wyrażenie siebie, swoich uczuć oraz stanów emocjonalnych poprzez ekspresję plastyczną, muzyczną czy teatralną. Szeroki wybór technik artystycznych pomoże zwiększyć samoocenę i poczucie własnej wartości. Zaplanowane działania mają w jak największym stopniu zaspokoić potrzeby psychofizyczne Beneficjentów, rozwijać indywidualne zdolności, zainteresowania, i sprzyjać osiągnięciu sukcesu na miarę swoich możliwości. Stosowane formy i metody prowadzonych zajęć pozwolą redukować wzmożone napięcie psychomotoryczne. Warsztaty kreatywne są realizowane głównie w zakresie handmade, czyli sztukę wytwarzania różnych wytworów siłą własnych rąk. Przedmioty wykonane ręcznie mają wymiar autorski, są unikatowe i niepowtarzalne. Mogą to być kartki okolicznościowe (metoda scrapbookingu), mydełka naturalne, świece, stroiki świąteczne, bukiety. To również sztuka krawiecka, szycie lalek, maskotek, aniołów, poduszek. Hand made to również proste prace
w drewnie, sklejce, malowanie na drewnie, decoupage. Beneficjenci tworzą gazetki ścienne
w budynku DPS. Efekty pracy będą prezentowane na wystawach, spotkaniach integracyjnych. Ponadto wytwory te służą celom dekoracyjnym w pokojach DPS. W ramach tej formy wsparcia będą przygotowywane proste przedstawienia teatralne, które zostaną prezentowane na spotkaniach, przeglądach
i konkursach. Beneficjenci będą również uczestniczyć w wyjazdach do kina, teatru czy filharmonii. Warsztaty kreatywne to również sesje muzykoterapii, realizowanej m.in. poprzez wspólne śpiewanie, taniec, słuchanie muzyki, naukę gry na prostych instrumentach muzycznych.
WARSZTATY ZDROWEGO ŻYWIENIA
Warsztaty zdrowego żywienia odbywają się w pięciu pięcioosobowych grupach. Ich głównym celem jest propagowanie i poznanie zasad zdrowego żywienia, odkrywanie nowych smaków
i rozwijanie u Beneficjentów zaradności i samodzielności życiowej oraz podtrzymywanie posiadanych i nauka nowych umiejętności. Uczestnictwo w tego typu warsztatach poprawia nastrój, rozwija cierpliwość, wytrwałość i umiejętność współdziałania. Przyczynia się także do kształtowania poczucia estetyki, kultury spożywania i komponowania potraw.
Zajęcia są realizowane poprzez realizowanie przykładowych tematów: – Poznanie piramidy zdrowego żywienia – Poznanie przykładowych przepisów kulinarnych i wdrażanie do samodzielnego korzystania z nich (instrukcje obrazkowo-słowne, gotowe przepisy z różnych źródeł internetu-prasy-książek-przekazu słownego) – Prowadzenie treningów komponowania posiłków – Przygotowywani zdrowych dań o niższej wartości kalorycznej – Nauka dokonywania wyborów żywieniowych podczas zakupów – Tworzenie zdrowych wersji przekąsek, słodyczy, napojów – Prowadzenie rozmów i dyskusji o źródłach pochodzenia jedzenia, sezonowości, smakach, prawidłowych zachowaniach przy stole – Nabywanie umiejętności oceny sensorycznej posiłków, poznawanie nowych smaków – Tworzenie mini warzywniaka w doniczkach (własne uprawy ziół i warzyw cebulowych oraz sałat).
TRENING PERSONALNY
Głównym celem personalnego treningu wspierającego jest zapobieganie postępującym dysfunkcjom narządu ruchu u Beneficjentów, przywracanie sprawności fizycznej oraz poprawa ich jakości życia poprzez szeroko rozumiane działania fizjoterapeutyczne, tak by Beneficjent
w najbardziej możliwym stopniu mógł funkcjonować samodzielnie. W ramach personalnego treningu wspierającego grupa 21 Beneficjentów korzystała z półgodzinnych, indywidualnych spotkań
z wykwalifikowanym fizjoterapeutą. Metodami wykorzystywanymi przez fizjoterapeutów do pracy
z pacjentem są: kinezyterapia czyli leczenie ruchem wykorzystujące różne formy ćwiczeń, terapia manualna tj: poizometryczna relaksacja mięśni (PIR), terapia metodą punktów spustowych (TGP), terapia metodą PNF, terapia metodą McKenzie, terapia metodą Mulligana, masaż i jego rodzaje, kinezytapin oraz fizykoterapia.
ZAJECIA REHABILITACYJNO – RUCHOWE
Głównym celem zajęć jest w szerokim rozumowaniu usprawnianie Beneficjentów poprzez aktywizację ruchową oraz edukację i promocję kultury fizycznej. Zajęcia odbywają się w trzech pięcioosobowych grupach. Wszystkie grupy biorą udział w różnorodnych grach i zabawach sportowych, treningach lekkoatletycznych, treningach w ogródku fitness. Boisko sportowe na terenie naszego Domu wykorzystane jest do treningów lekkoatletycznych oraz gier zespołowych. Uczestnicy rozwijają swoje umiejętności motoryczne poprzez uczestnictwo w różnych zajęciach sportowych
tj. siatkówka, koszykówka, piłka nożna, tenis stołowy, pływania, spacery, nordic-walking, ćwiczenia relaksacyjne, gry i zabawy ruchowe, sporty zimowe między innymi: łyżwy, sanki, wykonywanie budowli ze śniegu, śnieżki itp. Dla wszystkich beneficjentów organizowane są cykliczne olimpiady sportowe w DPS, w których przewidziane są różnorodne konkurencje sprawnościowe. Powyższe zajęcia służą wdrażaniu do aktywnego oraz zdrowego wypoczynku, a także przynoszą szereg korzyści w zakresie profilaktyki chorób i osobistego funkcjonowania.
EDUKACJA PROZDROWOTNA
Głównym celem zajęć z edukacji prozdrowotnej jest kształtowanie nawyków, które mają wpływ na zdrowie oraz promowanie zdrowego stylu życia w społeczności Domu Pomocy Społecznej oraz aktywny, podmiotowy udział w zajęciach wszystkich osób na miarę swoich predyspozycji psychofizycznych oraz intelektualnych. Zajęcia odbywają się w dziesięciu trzyosobowych grupach.
Przykładowa tematyka zajęć:
- Zdrowie
- Higiena osobista i otoczenia
- Ruch na świeżym powietrzu
- Relacje międzyludzkie
- Życie bez uzależnień
- Jestem tym, co jem
- Woda darem życia
- Dekalog zdrowego stylu życia
- Profilaktyka
- Produkty sprzyjające zdrowiu
- Składniki pokarmowe niezbędne dla organizmu
- Niewłaściwe żywienie a zaburzenia występujące w organizmie
- Pozytywne postrzeganie siebie
PORADNICTWO PSYCHODIETETYCZNE
Celem tych zajęć jest dostarczenie informacji o żywieniu człowieka w chorobie i zdrowiu ze szczególnym uwzględnieniem aspektu psychicznego, co ma prowadzić do osiągnięcia poprawy samopoczucia oraz utrzymaniu i poprawy ogólnego stanu zdrowia Beneficjentów . Indywidualne zajęcia prowadzone przez psychologa są realizowane dla grupy 25-ciu Beneficjentów. Współpraca
z beneficjentem w zakresie zmiany nawyków żywieniowych jest przeprowadzona kompleksowo
i wielowymiarowo, łącząc aspekty psychologiczne i psychodietetyczne. Rozpoznanie potrzeb Beneficjentów polega na dokonaniu wstępnej diagnozy, ocenie i opisanie najważniejszych zachowań żywieniowych, które mają wpływ na zdrowie, a przede wszystkim jakość i długość życia danego beneficjenta. Istotnym elementem w tym procesie jest monitorowanie i wdrażanie interwencji psychodietetycznych. Zgodnie z podejściem psychodietetycznym w pracy z osobami zmagającymi się z nadmierną masą ciała i szkodliwymi nawykami żywieniowymi uwzględniona jest praktyczna pomoc w świadomym i zdrowym odżywianiu się.
TRENING BIOFEEDBACK
Głównym celem tej formy wsparcia jest usprawnienie pracy mózgu i kontrola nad procesami fizjologicznymi zachodzącymi w naszym organizmie poprzez wyspecjalizowaną technikę komputerową. Ta forma wsparcia jest realizowana dla grupy 20-tu Beneficjentów. Zajęcia te polegają na podłączeniu Beneficjenta do specjalnego aparatu, który rejestruje dane procesu fizjologicznego, jakim jest czynność fal mózgowych. Dzięki temu są one przedstawione w formie bodźca akustycznego lub optycznego. Tego typu zastępcze biologiczne sprężenie zwrotne polega na tworzeniu zamkniętych pętli w obiegu informacji. Wewnętrzna powstaje w układzie nerwowym, natomiast zewnętrzna przetwarzana w urządzeniu technicznym. Osobie poddawanej treningowi przykleja się do głowy elektrody komputerowego aparatu elektroencefalograficznego zapisującego przebieg fal mózgowych, które następnie są przetwarzane w komputerze a na końcu są przedstawione w pewnej formie, tak aby mogły one zostać odczytane z łatwością przez osobę biorącą udział w treningu. Poprzez wizualizacje fal mózgowych wzmacnia się motywacja osoby biorącej udział w treningu do danych ćwiczeń, gdyż obiektywizuje to efekt jego wysiłków. Przebieg: Podczas każdego treningu ustalany jest wzorzec aktywności mózgu, który jest najbardziej optymalny dla danej osoby. • Poprzez ustalenie progów dla trenowanych fal, które są wzmacniane albo osłabiane, wyznaczany zostanie indywidualny cel treningu. • Osoba podczas treningu nieustannie monitoruje stan fal swojego mózgu, dzięki czemu może w pełni świadomie dążyć do założonego celu. Beneficjent na bieżąco obserwuje, w jaki sposób przebiega aktywność jego mózgu, które z czasem mają dla mózgu stać się nawykiem.
WARSZTATY MULTIMEDIALNE
Głównym celem warsztatów multimedialnych jest wykorzystanie multimediów i technik graficznych do zapoznania, opracowania i rozpowszechniania informacji związanych z edukacją prozdrowotną. Warsztaty multimedialne odbywają się w dwóch pięcioosobowych grupach. Każdy uczestnik pracuje na laptopie zgodnie z instrukcją prowadzącego. Do dyspozycji ponadto są takie urządzenia jak : drukarka, projektor, aparat cyfrowy. Beneficjenci tworzą dokumenty tekstowe, graficzne, prezentacje, które wykorzystają do własnego rozwoju i pozostałych mieszkańców Domu Pomocy rozpowszechniając przy tym wiedzę na temat zdrowego i aktywnego trybu życia. Tematyka koreluje z innymi zajęciami. W czasie warsztatów beneficjenci na bieżąco dokumentują wydarzenia
z życia DPS i prezentują swoje efekty pracy w formie gazetek, prezentacji, filmu, relacji fotograficznej, ulotek informacyjnych. Materiały są na bieżąco umieszczane w serwisach społecznościowych. Beneficjenci w ten sposób poznają i rozwijają swoje umiejętności pracy
z laptopem co pomaga im w rozwoju własnych zainteresowań. Udział w zajęciach umożliwia im również kontaktach z rodziną i najbliższymi za pomocą poczty elektronicznej i komunikatorów.