Projekt „Życie warte przeżycia”

Projekt „Życie warte przeżycia” współfinansowany ze środków PFRON realizowany będzie w naszym domu przez trzy lata od 01.04.2025 roku do 31.03.2028 roku.
Harmonogram realizacji projektu zakłada trzy okresy finansowania:
Pierwszy okres finansowania – 2025-01-01 – 2026-03-31,
Drugi okres finansowania – 2026-04-01 – 2027-03-31,
Trzeci okres finansowania – 2027-04-01 – 2028-03-31.
Głównym celem projektu jest poprawa jakości życia Beneficjentów poprzez rozwój osobisty, wzrost samoświadomości i wzmacnianie własnego potencjału. Celem jest również kształtowanie postaw sprzyjających poprawie zdrowia fizycznego i psychicznego poprzez profilaktykę obejmującą zdrowe odżywianie, treningi samodzielności, aktywność fizyczną, rozwijanie pasji i zainteresowań.
Beneficjentami projektu będzie grupa 54-ech mieszkańców DPS .
Działania zawarte w projekcie zakładają prowadzenie dodatkowych aktywności wspierających, które nie są objęte w programach realizacji podstawowych obowiązkowych zadań placówki ujętych w przepisach prawa.
Tematem przewodnim projektu, a jednocześnie jego głównym celem jest rozwój osobisty i budowanie samoświadomości, które są kluczowymi elementami egzystencji i pozwalają na optymalne wykorzystanie własnego potencjału. To pozytywne wzmocnienie najlepiej prowadzi do poprawy jakości życia i pełnej satysfakcji. Dlatego aby zapewnić naszym mieszkańcom szeroką ofertę wsparcia, umożliwiającą odpowiednie warunki do rozwoju osobistego, od wielu lat realizujemy różnorodne dodatkowe projekty wspierające bieżącą działalność.
Niniejszy projekt zakłada działania aktywizujące, które zaplanowane zostały w oparciu o indywidualne potrzeby, predyspozycje i oczekiwania Beneficjentów.
W ramach projektu realizowane będą następujące formy wsparcia:
1. Warsztaty sztuki kulinarnej
2. Warsztaty animacyjne
3. Warsztaty multimedialne
4. Warsztaty uspołeczniające
5. Warsztaty artystyczne
6. Warsztaty gospodarcze
7. Trening dobrostanu psychologicznego
8. Trening sprawności motorycznej
9. Usprawnianie funkcjonalne
Powyższe formy wsparcia będą realizowane regularnie przez wszystkie trzy okresy projektu. Większość sesji będzie miała charakter grupowy. Jedynie trening dobrostanu psychologicznego oraz usprawnianie funkcjonale to zajęcia indywidualne.
Warsztaty sztuki kulinarnej
będą prowadzone regularnie przez wszystkie trzy okresy projektu, w 5-ciu pięcioosobowych grupach.
Głównym celem warsztatów sztuki kulinarnej jest poznawanie nowych smaków i kształtowanie
umiejętności przyrządzania posiłków z zastosowaniem nowoczesnych sprzętów AGD oraz
rozwijanie zainteresowań kulinarnych podążając z aktualnymi trendami. Warsztaty sztuki kulinarnej to znakomita okazja do trenowania współpracy jak również komunikacji. Będzie to szansa na kulturową edukację i próbowanie dań z różnych części Europy jak i Świata. Ponadto Beneficjenci będą rozwijać cierpliwość, koncentrację i samodzielność. Warsztaty sztuki kulinarnej mogą być metodą wsparcia osób również w kryzysie psychicznym nie tylko w ujęciu diety i wpływu na organizm wartości odżywczych ale przede wszystkim w kontekście wspólnej aktywności, rozwijania sprawczości oraz zapobiegania izolacji i swoistemu osamotnieniu w placówce całodobowej, poza środowiskiem rodzinnym.
Beneficjenci w tej formie wsparcia będą przygotowywać nowoczesne i tradycyjne potrawy zgodnie z instrukcją i procesem jego tworzenia. Osoba prowadząca zajęcia będzie instruowała, pomagała w procesie przygotowywania dań i w obsłudze sprzętów oraz czuwała nad przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa. Podczas warsztatów zaplanowano korzystanie z nowoczesnego sprzętu AGD , który pozwala nie tylko przygotować zdrowe, smaczne i różnorodne posiłki, ale również zaoszczędzić w kuchni czas i energię. Stworzy to dla Beneficjentów nowe możliwości do podejmowania aktywności, których do tej pory nie mogli realizować z powodu braku dostępu do nowych technologii, ale również ze względu na swoje ograniczenia z powodu różnych dysfunkcji fizycznych (np. ograniczona sprawność manualna, ruchowa itp.). Nowatorskie rozwiązania techniczne pomogą zachęcić Beneficjentów do odkrycia i rozwijania zainteresowań i talentów sztuki kulinarnej.
Podczas warsztatów realizowane będą następujące zagadnienia:
– poznanie technicznej obsługi sprzętu wielofunkcyjnego do kompleksowego przygotowywania potraw;
– zapoznanie z aplikacją i bazą przepisów;
– nauka efektywnego korzystania z wszystkich dostępnych funkcji urządzenia: mieszania;
miksowania, podgrzewania, blendowania, rozdrabniania, ubijania, siekania, ważenia, gotowania
na parze;
– przygotowywanie różnorodnych dań: z kuchni polskiej, kuchni świata, potraw egzotycznych;
– przygotowywanie ciast, ciasteczek, słodyczy i przekąsek;
– przygotowywanie dań wegetariańskich, wegańskich, bezglutenowych, pozbawionych laktozy,
bezcukrowych oraz innych;
– nauka nakrywania do stołu oraz zasad savoir vivre’u podczas spożywania posiłków, jak również
dbałość o stanowisko pracy i uporządkowane otoczenie pracy;
– prezentowanie efektów warsztatów podczas imprez okolicznościowych, spotkań towarzyskich;
– planowanie i realizowanie zakupów niezbędnych produktów do wykonania potraw;
– obsługa baristyczna i kelnerska okolicznościowych imprez i uroczystości w Domu;
– kształtowanie dbałości o estetykę i higienę;
Niewielka część zajęć będzie realizowana poza placówką. Będą to wyjścia na zakupy, do restauracji, kawiarni celem integracji ze społecznością poza terenem DPS. Ich celem będzie praktyczne sprawdzenie nabytych podczas zajęć umiejętności w zakresie savoirvivre’u, wzmacnianie i nabywanie umiejętności oceny sensorycznej posiłków.
Warsztaty animacyjne
będą odbywały się regularnie przez wszystkie trzy okresy trwania projektu w 5-ciu pięcioosobowych grupach. Podział na poszczególne grupy będzie wynikał ze zdiagnozowanych potrzeb, predyspozycji i zainteresowań poszczególnych Beneficjentów. Tematyka i formy zajęć będą dostosowywane dla każdej grupy indywidualnie.
Celem warsztatów animacyjnych jest kształtowanie motywacji Beneficjentów do odczuwania potrzeby aktywności własnej oraz aktywności w grupie. Animacja ma za zadanie ożywiać, zachęcać do działania, a także wzbudzać zainteresowanie w różnych obszarach życia. Warsztaty animacyjne są związane z wyzwalaniem twórczej aktywności jednostki i grupy.
Celem animacji kreatywno-ekspresyjnej jest zachęcanie do odkrywania własnego potencjału, poprzez zaangażowanie w różne formy sztuki. Szeroki wybór technik artystycznych pomoże zwiększyć u Beneficjentów poziom samooceny, zdolność percepcji, komunikowania czy koncentracji, pozwoli rozwinąć inicjatywność oraz indywidualne zdolności, zainteresowania, a także uświadomić swoje potrzeby. Warsztaty animacyjne pomogą też rozwinąć u Beneficjentów poziom zaangażowania, gotowość do rozwiązywania problemów oraz kreatywność. To w konsekwencji pozwoli Beneficjentom na redukcję wzmożonych napięć psychomotorycznych, objawów depresyjnych i stanów lękowych.
Warsztaty animacyjne będą realizowane głównie w formie ergoterapii i arteterapii. Ergoterapia jest najstarszą formą terapii zajęciowej a jej celem jest aktywizowanie poprzez wszelkie zajęcia rozwijające zainteresowania. Ściślej ujmując ergoterapia służy opanowaniu pewnych czynności podnoszących komfort jak i samoocenę. Metody ergoterapii są dostosowywane do możliwości Beneficjentów. Będzie to szeroko pojęte rękodzieło (stroiki świąteczne, wiązanki z sztucznych i żywych roślin, drobne prace w drewnie i sklejce, tworzenie kartek okolicznościowych, zaproszeń i etykietek). Prace stworzone przez Beneficjentów będą zdobić ich pokoje i inne pomieszczenia DPS, będą prezentowane podczas wystaw, spotkań integracyjnych itp.
Ta forma wsparcia będzie realizowana również z wykorzystaniem metod arteterapii, czyli terapii przez sztukę. W ramach arteterapii Beneficjenci będą korzystać z relaksacji podczas sesji muzyko i aromaterapii oraz filmoterapii, jak również rozwijać swoje zainteresowania podczas zajęć biblioterapeutycznych i gier stolikowych. Część spotkań wspierających będzie miała charakter zabawy (taniec, śpiew, konkursy, uroczystości i spotkania). Innym rodzajem działań będzie rozwijanie indywidualnych talentów przez organizację zajęć teatralnych, muzycznych. Niewielka część godzin wsparcia, zgodnie z limitem obowiązującym w konkursie będzie realizowana poza placówką (wyjścia do kina, teatru, muzeum, filharmonii itp.) W ramach tej formy wsparcia Beneficjenci będą mieli możliwość zbudować poczucie sprawstwa i przekonanie, że mimo ograniczeń mogą poradzić sobie z codziennymi wyzwaniami, co przyczyni się do poprawy dobrostanu psychicznego. W perspektywie czasu zajęcia animacyjne pomogą niwelować napięcia psychiczne i pozwolą na redukcję stresu.
Warsztaty multimedialne
będą prowadzone regularnie w trzech 5-cio osobowych grupach we wszystkich trzech okresach projektu.
Głównym celem zajęć jest rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych, wzrost aktywności poprzez dostęp do świata multimediów, które otwierają wirtualne okno na świat poza instytucją. Aktywny udział Beneficjentów w grupowych zajęciach warsztatów multimedialnych, na miarę ich predyspozycji psychofizycznych oraz intelektualnych ma na celu poznanie możliwości podejmowania różnych aktywności poprzez wykorzystanie nowoczesnych form i technik multimedialnych oraz kształtowanie umiejętności bezpiecznego ich używania. Pomogą także rozwijać umiejętność nawiązywania i rozwijania zdrowych i wspierających relacji pomiędzy członkami stworzonych grup w czasie ich współpracy. Praca grupowa nad określonymi projektami to nauka skutecznego porozumiewania się i rozwiązywania konfliktów, to także nauka rozumienia perspektywy innych osób, uczenie się postawy uważności, otwartości i empatii.
Beneficjenci na swoich stanowiskach komputerowych będą uczyć się obsługi platformy Canva do tworzenia różnego rodzaju materiałów wizualnych (plakaty, banery, prezentacje, zaproszenia, pocztówki okolicznościowe, kalendarze). Uczestnicy projektowych działań będą uczyć się także obsługi drukarki, by móc zobaczyć namacalne efekty swoich działań w programie graficznym. Podczas warsztatów Beneficjenci będą wspólnie poszukiwać materiałów (np. wykonanie zdjęć), by następnie wykorzystywać je do tworzonych projektów graficznych. Nabyte umiejętności do projektowania graficznego i wydruku umożliwią przygotowanie gazetek tematycznych, kartek okolicznościowych, folderów informacyjnych itp. Poznanie świata wirtualnego w ramach prowadzonych zajęć pomoże uczestnikom zrozumieć mechanizmy działania serwisów społecznościowych i odpowiedzialnie z nich korzystać. Warsztaty multimedialne pozwolą na odkrycie przez Beneficjentów tajników prowadzenia bloga. Prowadzone działania pozwolą na promocję realizowanego projektu i prezentację jego przebiegu.
Warsztaty uspołeczniające
będą realizowane regularnie przez wszystkie okresy trwania projektu w pięciu trzyosobowych grupach. Beneficjenci będą dobierani w poszczególnych grupach wg. sprawności oraz stopnia funkcjonowania w życiu codziennym.
Celem warsztatów uspołeczniających jest stwarzanie możliwości uzyskania zasobów potrzebnych do funkcjonowania w życiu społecznym poprzez:
– umożliwienie samorealizacji oraz wzmacnianie poczucie własnej mocy sprawczej,
– nabywanie i pogłębianie świadomości własnego ciała i orientacji przestrzennej,
– rozwijanie spostrzegania, wydłużanie czasu koncentracji uwagi,
– usprawnianie motoryczne oraz poprawa odczytywania i interpretacji bodźców zmysłowych,
– kształtowanie i doskonalenie umiejętności samoobsługowych,
– racjonalne planowanie budżetu oraz dysponowanie środkami finansowymi i materialnymi,
– poznanie i kształtowanie norm zachowań społecznych i ich stosowanie,
– rozumienie kontekstu sytuacji społecznych oraz dostosowanie się do nich,
– ulepszanie sposobu komunikacji,
– nabywanie nowych możliwości porozumiewania się dzięki wprowadzeniu alternatywnych i wspomagających form komunikacji,
– integracja ze środowiskiem lokalnym,
– kształtowanie umiejętności samodzielnego decydowania o rzeczach ważnych oraz świadomego podejmowania decyzji dotyczących ważnych spraw życiowych,
– kształtowanie pozytywnych postaw i relacji społecznych.
Warsztaty w głównej mierze będą opierały się na pogadankach oraz zajęciach praktycznych.
Zakres tematyczny sesji będzie dobierany do potrzeb Beneficjentów poszczególnych grup i będzie obejmować różne obszary m.in. :
– higiena osobista i otoczenia,
– bezpieczeństwo w życiu codziennym,
– zapobieganie urazom,
– zdrowe odżywianie i aktywność fizyczna,
– praca i wypoczynek, zdrowie psychospołeczne,
– zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych,
– przeciwdziałanie agresji i przemocy,
– edukacja seksualna,
– zagadnienia związane ze stosowaniem norm i ról społecznych.
W ramach warsztatów odbędą się treningi w zakresie samoobsługi tj. dbałość o wygląd zewnętrzny, higiena osobista, porządek w najbliższym otoczeniu itp. Tematyka zajęć obejmować będzie również kształtowanie prozdrowotnych postaw dotyczących stylu życia tj. zdrowe odżywianie, aktywność ruchowa, przestrzeganie zasad higieny, zdrowy sen, zalety rezygnacji z używek itp. Trening uspołeczniający dotyczył będzie także pobudzania zainteresowania nie tylko aktualną sytuacją w kraju i na świecie, ale również w najbliższej społeczności. Prowadzony będzie także trening ekonomiczny i trening interpersonalny, czyli uczenie odpowiednich form zachowań w konkretnych sytuacjach społecznych. Osoby ze znacznymi i głębokimi zaburzeniami w funkcjonowaniu będą uczestniczyć w procesie uspołeczniania poprzez wykorzystywanie takich metod jak zabawa, gra, spacer, stymulacja polisensoryczna itp.
Aby efektywnie wdrożyć postawy prospołeczne konieczne będzie połączenie wiedzy z praktyką. Dlatego w ramach godzin wsparcia zaplanowano także sesje poza placówką do miejsc użyteczności publicznej tj. poczta, urzędy, sklepy, banki, kawiarnie, restauracje itp. Liczba godziny wsparcia poza placówką, w zależności od monitorowanych potrzeb Beneficjentów, będzie planowana na bieżąco w harmonogramach projektu. Ich liczba nie przekroczy wartości 10% całkowitej ilości godzin wsparcia.
Warsztaty artystyczne
będą odbywały się regularnie w trzech okresach realizacji projektu w dwóch trzyosobowych grupach.
Każdy człowiek posiada potencjał twórczy, należy go tylko uaktywnić. Warsztaty plastyczne mają na celu zachęcić Beneficjentów do twórczego działania. Od uczestnika zajęć nie wymaga się specjalnych umiejętności czy talentu artystycznego. Ważny jest sam proces tworzenia, ekspresja emocji, a także wspólne odczytywanie dzieła przez tworzącego i terapeutę. Autor dzieła jest twórcą, który dzieli się własnymi skojarzeniami, interpretacjami i odczuciami. Daje to szansę lepszego zrozumienia siebie i poznania natury swoich problemów. Terapia przez sztukę może prowadzić do zmiany widzenia własnej osoby.
Szczególnie w życiu osób niepełnosprawnych duże znaczenie mają podejmowane przez nich różnorodne formy kreatywności. Prace artystyczne stanowią nie tylko formę komunikacji, ale są także pozytywnym wzmocnieniem i w większości przypadków miłym zaskoczeniem. Tworzenie dzieła stanowi łatwiejszy sposób komunikacji z innymi, niż werbalne wyznawanie swoich uczuć. Zapewnia jednostce przestrzeń, w której ma możliwość wykroczenia poza swoje ograniczenia.
Cele prowadzonych warsztatów:
– kształtowanie umiejętności swobodnej interpretacji i ekspresji towarzyszącej procesom twórczym,
– próba przekraczania własnych granic mentalnych i fizycznych,
– czerpanie przyjemności i satysfakcji z pracy twórczej,
– wyciszenie i skupienie,
– odkrywanie własnych możliwości pracy artystycznej i talentów,
– rozładowywanie trudnych emocji,
– aktywizacja do działania,
– rozbudzanie zainteresowania różnymi formami sztuk plastycznych.
Metody i techniki zajęć terapeutycznych:
• Rysunek – rysowanie kredkami ołówkowymi, świecowymi, pastelami, ołówkiem, kredą lub węglem.
• Malarstwo – malowanie farbami plakatowymi, akwarelą, witrażowymi, farbami do szkła, farbami window collors lub tuszem kreślarskim.
• Grafika – gipsoryt, linoryt, lub druk strukturalny.
• Rzeźba – prace z masy plastycznej np. masa solna, glina, modelina, plastelina, masa papierowa, mydło, papiero-plastykę, origami –motywy postaci, przedmiotów, kwiatów lub laurki.
• Sztuki użytkowe – Witraż – na okna, drzwi, butelki itp., fotografia, plakat, projekty okładek, opakowania, ulotki reklamowe.
– Collage –wycinanie, wyklejanie, wydzieranie z papieru i tworzenie pracy łączonej różnymi technikami plastycznymi.
– Zdobnictwo i dekoratorstwo – Ikebana – układanie kompozycji z suszonych i żywych kwiatów,
roślin, owoców oraz darów natury, np. kory drzewa, szyszek, mchu, muszli, drewna, piór itp., kompozycje w wazonie, w ramach obrazów, koszykach.
– Dekoracje – okolicznościowe, świąteczne, np. stroiki Wielkanocne, Bożonarodzeniowe, wycinane ozdoby z papieru z okazji świąt i uroczystości. Zdobienie różnych przedmiotów, np. ramek.
Na zajęciach terapeutycznych uczestnicy mają okazję pobyć w skupieniu we własnym świecie, ale dzięki oswajaniu się ze sztuką wyjdą poza jego ramy i ograniczenia.
Warsztaty gospodarcze
będą odbywały się w dwóch grupach dla 6 -ciu osób przez wszystkie trzy okresy realizacji projektu.
Celem prowadzonych warsztatów gospodarczych będą:
1. Wyrobienie nawyku dbania o swoje najbliższe otoczenie.
2. Wykształcenie konkretnych umiejętności praktycznych:
3. Zwiększenie odpowiedzialności za wspólne dobro znajdujące się w Domu i wokół niego.
4. Podnoszenie samoświadomości i systematyczności w podjętych zadaniach.
5. Kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupie.
6. Doskonalenie umiejętność podporządkowania się ogólnie panującym regułom w Domu.
7. Poprawa zdrowia psychicznego poprzez poczucie bycia potrzebnym.
8. Uświadomienie własnej siły sprawczej.
9. Kształcenie wrażliwości estetycznej.
10. Eliminowanie postawy bierności, bezradności i apatii.
11. Nabywanie konkretnych umiejętności praktycznych i zwiększenie możliwości do podjęcia zatrudnienia
Ten rodzaj terapii ma zachęcić Beneficjentów do brania czynnego udziału w życiu społecznym oraz pokazania, że mimo pewnych ograniczeń zdrowotnych są w stanie poradzić sobie z codziennością i wykonywać czynności, które pozwolą się im poczuć większą odpowiedzialność za wspólne miejsce zamieszkania.
W zakres zajęć gospodarczych będą wchodzić następujące formy działań:
a) nauka wykonywania czynności porządkowych wokół budynku tj. sadzenie i pielęgnacja kwiatów, pomoc przy koszeniu trawy, utrzymywanie terenu w czystości, grabienie liści, odśnieżanie, malowanie sprzętów ogólnego użytku itp.
b) kształtowanie umiejętności dbania o estetyczny wygląd pomieszczeń wewnątrz budynku: pielęgnacja kwiatów, sprzątanie pomieszczeń, drobne prace remontowe, urządzanie pomieszczeń itp.
c) majsterkowanie: przycinanie ramek do obrazów, wykonywanie elementów ozdobnych i okolicznościowych, przycinanie płyty pilśniowej, sklejki, naprawa drobnego sprzętu gospodarstwa domowego, renowacja mebli itp
Pod kierunkiem osoby prowadzącej zajęcia Beneficjenci będą wykonywali prace w drewnie, metalu i tworzywach sztucznych przy wykorzystaniu narzędzi ręcznych i elektronarzędzi.
Wykonywanie prac, które będą służyć ogółowi mieszkańców przyczyni się do większej motywacji, aktywności i chęci działania. Nabycie praktycznych umiejętności zwiększy tez szansę na podjęcie zatrudnienia i usamodzielnienia.
Trening dobrostanu psychologicznego
będzie realizowany przez psychologa w czasie indywidualnych jednogodzinnych spotkań przez trzy okresy trwania projektu. W drugim okresie wsparcie zaplanowano udział wolontariusza.
Głównym celem treningu dobrostanu psychologicznego będzie rozwój osobisty Beneficjentów oraz kształtowanie ich samoświadomości poprzez poniższe obszary:
– Wzmacnianie pewności siebie i zdrowej samooceny.
-Nauka nowych umiejętności osobistych i zasobów ludzkich.
-Rozwijanie własnych strategii rozwiązywania problemów.
-Psychologiczne aspekty potencjału, kreatywności i twórczości.
-Doskonalenie procesów poznawczych.
-Akceptacja siebie i budowanie wewnętrznej siły.
-Praca nad wstydem oraz rozwijanie szacunku do siebie – samowspółczucie.
-Zwiększanie autonomii i poczucia sprawczości.
-Samoregulacja emocji i pogłębianie relacji społecznych.
-Strategie radzenia sobie ze stresem i lękiem.
Ważnymi narzędziami w osiągnięciu założonych celów będzie wykorzystanie technik uważności, biofeedbacku oraz elementów psychoterapii, która pozwoli zagłębić zakorzenione problemy i ich przyczyny. Metody i techniki będą zaczerpnięte z psychologii: poznania, rozwoju, osobowości a także twórczości.
Rozwój osobisty i samoświadomość są kluczowymi elementami życia, które pozwalają na osiąganie w pełni swojego potencjału i zadowolenia. Podejmowanie wyzwań, poznawanie siebie i praca nad swoimi ograniczeniami pozwoli Beneficjentom rozwijać się jako jednostka, zdobywać nowe doświadczenia i realizować swoje cele. Proces rozwoju osobistego to długotrwały wysiłek, ale może przynieść wielkie nagrody, takie jak: podnoszenie satysfakcji z życia, zdrowe relacje z innymi ludźmi, zbudowanie odporności psychologicznej oraz osiąganie dobrostanu psychicznego i fizycznego. Każdy człowiek ma ogromny wewnętrzny potencjał, który tylko czeka, aby zostać odkryty i wykorzystany. „Nikt nie dociera tak daleko jak człowiek, który idzie w stronę nieznanego” Bill Tilman.
Indywidualna forma wsparcia prowadzona przez psychologa ukierunkuje Beneficjentów na wzmacnianie ludzkiego potencjału i jeszcze lepsze poznawanie źródeł tego, co daje człowiekowi szczęście. Ważnym aspektem będzie poszukiwanie wewnętrznej siły, talentów, zasobów, wartości oraz możności wyrażania naszego wewnętrznego „ja” poprzez stawanie się najlepszą wersją samych siebie.
Trening sprawności motorycznej
będzie realizowany regularnie przez wszystkie trzy okresy projektu, a jego zakres ma na celu wzmocnienie całości zaplanowanych działań w pozostałych formach wsparcia.
Celem głównym treningu sprawności motorycznej jest wypracowanie i wdrożenie aktywności sportowo-siłowo-ruchowej, która przyczyni się do poprawy kondycji fizycznej i psychicznej Beneficjentów, co umożliwi aktywniejsze uczestnictwo w życiu społecznym, będzie sprzyjać większej samodzielności i niezależności. Realizacja treningów ma również na celu wsparcie pozostałych zajęć projektowych ponieważ aktywność fizyczna poprawia nie tylko sprawność motoryczną, ale także motywację i chęć do działania.
Cele szczegółowe:
–poprawa podstawowych funkcji ruchowych;
–poprawa wydajności w codziennych czynnościach;
–poprawa elastyczności i mobilności organizmu;
–angażowanie ruchów wielostawowych i wielomięśniowych, które odzwierciedlają naturalne ruchy w codziennych czynnościach(np. wiosłowanie, przysiady, podskoki);
–wzmacnianie mięśni i ruchomości stawowej potrzebnych w codziennym życiu;
– poprawa siły, wytrzymałości, elastyczności, równowagi, koordynacji oraz redukcji ryzyka kontuzji (np. upadki);
–polepszenie jakości życia poprzez rozwinięcie zdolności funkcjonalnych potrzebnych w codziennych czynnościach;
–kształtowanie motywacji do aktywności oraz samodyscypliny;
–lepsze poznanie swoich możliwości.
Realizacja działań będzie przebiegała w czterech pięcioosobowych grupach, które zostały utworzone na postawie składowych tj.
–kondycja psycho-motoryczna
–koordynacja wzrokowo- siłowo- ruchowa
–jednostka chorobowa
–funkcjonowanie społeczne.
Do realizacji zajęć wykorzystywane będą :
–sale rehabilitacyjne DPS
–mini siłownia ogrodowa
–stadion miejski w Kalwarii Zebrzydowskiej
–basen Delfin w Wadowicach
–wycieczki turystyczno-krajoznawcze
Wszystkie grupy będą aktywnie uczestniczyć w treningach sportowych prowadzonych wewnątrz obiektu ( sala rehabilitacji) i przy sprzyjających warunkach pogodowych na świeżym powietrzu. Bedą brać czynny udział w grach i zabawach integracyjnych organizowanych na terenie naszego ośrodka tj: siatkówka, koszykówka, piłka nożna, tenis stołowy, bule, rzutki, trening relaksacyjny. Ważną częścią programu będzie otworzenie Beneficjentów na aktywne wejście do świata poprzez cykliczne prowadzenie aktywności tj: Nordic Walking, pływanie, spacery, wycieczki turystyczno-krajoznawcze, olimpiady sportowe odbywające się na terenie naszego Domu oraz innych zaprzyjaźnionych ośrodków. Dlatego niewielka część sesji (mniej niż 10%) będzie realizowana poza placówką tj. wyjazdy na basen, wycieczki krajoznawcze, spacery. W okresie zimowym prowadzone będą następujące aktywności : łyżwy, sanki, gry i zabawy z wykorzystaniem śniegu.
Wszystkie te działania mają na celu jak najlepsze usprawnienie i zaktywizowanie Beneficjentów do otwarcia się na świat zewnętrzny i aktywnego w nim uczestnictwa.
Usprawnianie funkcjonalne
będzie realizowane regularnie przez wszystkie trzy okresy projektu, a jego zakres ma na celu wzmocnienie całości zaplanowanych działań w pozostałych formach wsparcia. W ramach tych zajęć 16 – tu zakwalifikowanych Beneficjentów, będzie brało udział w indywidualnych półgodzinnych sesjach z fizjoterapeutą. We wszystkich okresach projektu zaplanowano udział wolontariusza jako osoby samodzielnie prowadzącej sesje.
Celem głównym usprawniania funkcjonalnego jest poprawa stanu fizycznego i psychicznego poprzez ćwiczenia wzmacniające funkcje i wydolność organizmu.
Cele szczegółowe:
–podniesienie komfortu życia Beneficjentów chorujących przewlekle ze znacznymi lub głębokimi dysfunkcjami motorycznymi;
–spowolnienie procesów chorobowych;
–zapobieganie zaburzeniom w układzie kostno-stawowo-mięśniowym;
–prewencja ryzyka upadków;
–utrzymanie i poprawa stanu organizmu oraz jego funkcji;
–rehabilitacja pourazowa;
–terapia bólu;
–terapia relaksacyjno-oddechowa w stymulacji nerwu błędnego;
-wsparcie pozostałych zajęć projektowych poprzez wzmacnianie sprawności i chęci do podejmowania aktywności.
Grupa Beneficjentów tej formy wsparcia, ze względu na stan zdrowia, wymaga stałej, regularnej rehabilitacji. Terapia będzie dostosowana indywidualnie do każdego Beneficjenta w oparciu o analizę jednostek chorobowych i sprawności psycho- motorycznej. Technikami wykorzystywanymi do prowadzenia usprawniania funkcjonalnego będą : kinezyterapia, która obejmuje ćwiczenia bierne, czynno-bierne, ogólnousprawniające, czynne z oporem, czynne w odciążeniu , czynne wspomagane, czynne wolne, izometryczne, równoważne, rozciągające, oddechowe, wzmacniające, koordynacyjne, relaksacyjne.
Dodatkowo będą stosowane techniki terapii manualnej tj: poizometryczna relaksacja mięśni (PIR), metoda punktów spustowych (TGP),terapia metodą PNF, metoda McKenzie i metoda Mulligana. Poza terapią manualną Beneficjenci będą mieli stosowane różne rodzaje masażu oraz zabiegi z zakresu fizykoterapii tj : światłolecznictwo, ciepłolecznictwo, krioterapia, hydroterapia, magnetoterapia ,elektroterapia, laseroterapia, ultradźwięki, kiesiotaping.